Samuel Jurkovič, slovenský zvukový dizajnér žijúci v Prahe, patrí k popredným predstaviteľom svojho remesla. Pod vedením profesora Jána Grečnára vyštudoval Univerzitu Tomáša Baťu v Zlíne, fakultu multimediálnych komunikácií, odbor zvuková tvorba. Pracoval na nespočetných projektoch od reklám, cez filmy, až po počítačové hry a všetkom medzitým. Jeho prístup k zvukovému dizajnu by sa dal najlepšie popísať ako surový, telesný, textúrovo bohatý s dôrazom na rytmus a melódiu, často skrytú na pozadí.
Samovu prácu, často pre svetoznáme značky, si budete môcť pozrieť o 21:45, kde predstavíme jeho tvorbu s pomocou krátkeho interview, ktoré nám poskytol. Ako chuťovku ponúkame pár jeho odpovedí. Viac už na festivale.
Ktorá z tvojich doterajších prác bola najväčšou výzvou? Prečo?
Asi sa nedá povedať ktorý projekt konkrétne bol najväčšou výzvou, pretože aj ten “najbanálnejšie” pôsobiaci projekt, potrebuje z môjho uhlu pohľadu 100% starostlivosť a snahu hladať cesty, k čo možno najzaujmavejšiemu a zároveň najefektívnejšiemu výsledku...
Veľkou výzvou bol rozhodne celovečerný film RESTORE POINT, v réžii Roberta Hloza, na ktorom som mal na starosť sound design/zvukovú supervíziu. Jedná sa o scifi/krimi z roku 2041, čo pre zvuk znamenalo vytvoriť paletu zvukov, ktoré budú nové, ale zároveň blízke tým čo sú okolo nás dnes. Snažili sme sa vyhnúť digitálne znejúcim zvukom a tak som vačšinu z nich vyrobil “analógovou” cestou. Výroba prebiehala formou nahrávania rôznych zariadení (…od mechaniky rôznych druhov budíkov, starých CD prehrávačov, až po elektro bicykle ci ojedinelé hudobné nástroje etc.), nešlo však len o vytváranie nových zvukov z budúcnosti, ale aj o zvukové koláže, ktoré mali za úlohu navodzovať pocity gradujúceho napätia, či uvolnenia etc… Ďalším aspektom bolo rozhodovanie sa v mixe medzi prioritami “hudba vs sound design” v zmysle čo “pomáha” filmu viac. Na projekte sa so mnou zvukovo podielal ako mixér Lukáš Ujčík, ktorý je zároveň spolutvorca zvukového designu filmu. Hudbu komponoval Jan Šleška.
Predstava o zvuku je jedna z najťažšie komunikovatelných vecí pri výrobe filmu prípadne reklamy. Spomenieš si ako vyzeralo zadanie pre projekt JORDAN - Why not?
“Make it bold and crazy” znelo doslovné zadanie:)
Hlavným aktérom spotu je Russell Westbrook, ktorý je známy okrem svojho basketbalového nadania aj tým, že si moc “nerozumie” s novinármi - toho som sa mal držať v rámci “druhého” plánu (…v spote sú použité koláže vyrobené z útržkov otázok novinárov a Russelovych ráznych odpovedí…). Celý spot mal pôsobiť zároveň dynamicky s dôrazom na rytmus.
![Opera Snímka obrazovky 2023-03-21 000153 u.pcloud.link](https://images.ctfassets.net/ch5uf3ji8ehn/42C6Bh2JiBO0PodSdEO5Kx/54b77ec9a76dc3b41a6da1e7160d3ba9/Opera_Sn__mka_obrazovky_2023-03-21_000153_u.pcloud.link.png?w=689&h=924&q=50&fm=png)
![Opera Snímka obrazovky 2023-03-21 000348 u.pcloud.link](https://images.ctfassets.net/ch5uf3ji8ehn/60SZo7kW4tEUVZL52NzGC3/57c900fd58fac78bb7ff0667739978de/Opera_Sn__mka_obrazovky_2023-03-21_000348_u.pcloud.link.png?w=518&h=688&q=50&fm=png)
![Opera Snímka obrazovky 2023-03-21 000239 u.pcloud.link](https://images.ctfassets.net/ch5uf3ji8ehn/1zUYMhibVOVSyhwiyGYEsX/e3369fc2df5dfefe4a0f564de875984f/Opera_Sn__mka_obrazovky_2023-03-21_000239_u.pcloud.link.png?w=1231&h=914&q=50&fm=png)