Interview s Ola Martin Fjeld

8. marca 2023

Práca nórskeho režiséra Ola Martin Fjeld sa vyznačuje hravosťou a dokonalým zmyslom pre zvuk a zvukové efekty. Skrátka ideálny kandidát na tému prvého Paffíčka “Zvuk vo filme.“ Venuje sa najmä videoklipom, krátkemu filmu, VR experimentom a reklame, napríklad pre zvukovú banku Soundly. Ola pôsobí v Mexiku a na Paffku ho predstavíme premiérovo. V interview, ktoré nám poskytol rozpráva o zvukovom dizajne a svojich skúsenostiach.

Jeho dva filmy, z dieľne jeho vlastnej produkčnej spoločnosti Antfarm, You say scream, we say how high a Experience sound designer zen si môžete pozrieť v prvej sekcii - Zahrievanie mašiny o 19:00

Keď sa bavíme o zvukovom dizajne v rámci video projektu (či už filmu alebo reklamy), preferuješ realistický alebo viac expresívny prístup? Chcel by si, aby bol zvuk výrazný prvok alebo skôr nenápadný, zasadení na pozadí, tak aby skôr pomáhal vizuálu?

Vo všeobecnosti, preferujem skôr expresívny, výrazný prístup. Mnoho režisérov, vrátane mňa, sa ponorí do vizuálu natoľko, že zabúdame koľko emócií a rozprávania sa dá komunikovať pomocou zvuku. Experimentovanie so zvukom a hudbou milujem, pretože mi to pomáha vidieť, kam to môže posunúť príbeh. Niekedy môže zvuk kompletne zmeniť scénu a náš pohľad na postavy, takže emocionálny dopad zvuku je veľký. Vizuálna časť filmu má viacero kultúrnych kontextov, ktoré divák potrebuje zanalyzovať, aby pochopil emocionálny dopad. Zvuk ide priamo k nášmu jadru a je často univerzálny pre všetkých. Pes štekajúci v pozadí znamená nebezpečenstvo na celom svete. A je skvelé mať tento nástroj a kreatívne ho využívať pri strihu filmu.

Ako veľmi si ty, ako režisér, zapojený po procesu tvorby zvuku? Je to o pár telefonátoch so zvukovým dizajnérom alebo osobne dohliadaš na celý proces v štúdiu? Je to pre teba viac technický alebo kreatívny proces?

Zvyčajne skúšam zvukové efekty už počas editácie. Soundly je výborný drag-and-drop nástroj na vyskúšanie si týchto efektov a používam ho konštantne na testovanie nápadov. Zvuk môžete pridať, zmeniť, manipulovať. Takáto zvuková referencia priamo na časovej osi projektu o dosť uľahčuje prácu zvukovému dizajnérovi a pomáha mu pochopiť nápad, ktorý mám. Taktiež, zvukové nápady teraz zahŕňam viac už do scenára. Predtým ako začínajúci filmár som to nerobil, takže je to niečo, čo som pochytil z praxe.

Aká je najčastejšia pripomienka zvukovému dizajnérovi? Niečo na štýl “urob to tu trochu tichšie“ alebo je to komplexnejšie?

Jazyk, ktorým hovoríme o zvukoch alebo lepšie povedané, nedostatky tohto jazyka, môžu byť frustrujúce. Často mi chýbajú slová na popísanie zvuku, takže skončím tak, že ho skúšam napodobniť. Ak by ste si vypočuli režiséra a zvukového dizajnéra baviť sa spolu o zvuku, pripadalo by vám to smiešne a detinské. A práve to milujem. Je veľmi oslobodzujúce zvuk nejako vyjadriť, než o ňom analyticky hovoriť. Ak ale ani napodobňovanie nezaberie, pomôže moje hudobné zázemie a niekedy používam hudobné výrazy ako staccato alebo legato. Väčšina zvukových dizajnérov má tiež hudobné vzdelanie, takže to obvykle nie je problém.

Čo by si povedal začínajúcemu filmárovi, ktorý si myslí, že najať si zvukového dizajnéra nie je potrebné a rozhodne si to urobiť sám?

Vašou prácou, ako režiséra, je vedieť niečo málo o každom aspekte výroby filmu. Ak si nájdete softwér so zvukovými efektmi, je to skvelé. No odporúčam pracovať s dobrým zvukovým dizajnérom, ktorý je odborník na zvuky. Bolo by to ako točiť bez kameramana. Samozrejme, môžete to urobiť, ale prídete o niektoré príležitosti, ktoré prichádzajú v rozhovoroch o vašich nápadoch s expertom. Takže pracovať so zvukovým dizajnérom je obohacujúce pre mňa aj pre projekt.

Máš obľúbený zvuk v niektorom zo svojich projektov na ktorý si obzvlásť hrdý?

Napríklad reverzný výbuch je zvuk, ktorý používam, keď chcem zvýrazniť okamih. Pomôže upriamiť pozornosť, čo takmer vždy funguje. Môžete to urobiť veľmi jemne alebo naopak to prehnať, pre komický efekt. Je to jeden z mojich obľúbených zvukov, nájdete ho skoro v každom mojom filme, ale nie vždy si všimnete, že tam je. A to je krása dobrého zvukového dizajnu. Funguje bez toho, aby ste si to všimli.

www.antfarm.co

Ukážku z jeho tvorby si môžete úpzrieť tu

J1y867iQ

P1100339

LVLeGnMl

xapKQ196

Uverejnené: 8. marca 2023

Buď v obraze

Neboj, nebude plná schránka. Sme radi ak stihneme poslať jeden mail za rok.

Alebo nás sleduj na sociálnych sieťach: