"Scénografia nie je len estetizovanie nejakého priestoru. Je to trochu komplikovanejšie a pre lepše porozumenie sa tým treba trochu zaoberať, nakoniec je to päťročné štúdium na vysokej škole. Priblížim to viac v hodine a pol v rámci prednášky na Paffíčku." Hovorí Michal Lošonský, čerstvý držiteľ divadelných cien Dosky 2023 za scénografiu. Pripravil si pre vás pracovný materiál zo sveta scénografie - klapky, pracovné zostrihy, fotky a videá zo zákulisia natáčania, kresbičky zo svojho skicára.
Michal sa predstaví v sekcii Scénografia od 21:00 do 22:45 spolu s kostýmovou výtvarníčkou Evou Miklisovou. Porozprávame sa o práci na filme Chlieb náš každodenný režisérky Alice Bednárikovej, ktorý premietneme a na ktorom spolupracovali. O projekte Ťapákovci, ktorý vzniká v réžii Rasťa Boroša. Priblíži tiež fungovanie Ateliéru scénografie, združenia ľudí so záujmom o scénografiu a svoju prácu pre film alebo divadlo, cenu Dosky získal za prácu na hre Kocúrkovo. A bude priestor aj na vaše otázky.
O scénografii ale aj o tom čo vás na Paffíčku čaká sa s Michalom porozprával náš dramaturg Jakub Šteinecker.
Mišo, skús mi prosím ťa vysvetliť čo je to ten Ateliér scénografie. Chápem, že ste nejaké združenie kreatívnych ľudí a máte široké portfólio - divadlo, film, live performance, event,.. - ale čo je to, čo všetkých týchto ľudí a všetky tieto projekty spája?
Priateľstvo =) Spoločný priestor, dielňa a náradie. Záujem o scénografiu. Chuť pracovať spoločne. Príležitosť robiť na väčších projektoch, ako by sme zvládli samostatne.
Na Paffíčko prídeš porozprávať o natáčaní filmu o Ťapákovcoch (má to už nejaký pracovný nazov?) v réžií Rasťa Boroša. Na čo všetko sa naši diváci môžu tešiť - čo im porozprávaš a čo uvidia?
“Ťapákovci” sú pracovný názov=) Už dlhší čas premýšľame nad tým, ako by sa to malo volať, ale zatiaľ som nič presvedčivé nepočul. Na pafíčku som sa chcel opustiť nad scénografiou. Vysvetliť, čím scénografia je, môže byť, alebo ako ju vnímam ja. Zamyslieť sa nad tým v čom je tá filmová scénografia iná od tej divadelnej. Rád by som pri tom poslucháčom ukázal pracovný material - klapky, pracovné zostrihy, fotky a videá zo zákulisia natáčania, kresbičky zo svojho skicára. Diváci sa môžu tešiť na mňa=)
Natáčali ste v malej dedinke Brusník v autentickom priestore. Ako ste ho objavili a ako veľmi toto miesto ovplyvnilo natáčanie resp. preprodukciu filmu?
Lokáciu objavil režisér. Z jeho rozprávania to bola prvá cesta na skauting lokácii v Novohrade. Najprv tento dvor prebehol, zastavil, nacúval, spravil jednu fotku. Potom sa dva mesiace skautovalo a hľadalo po celom okolí, až kým sme sa odvážili vstúpiť na tento dvor. Na začiatku vyzeralo, že tam bude žiť päťdesiat ľudí, no nebolo to tak. Najprv sme to s Rastom videli spolu. Potom sme tam vzali Tomeka. Všetci sme sa zamilovali. Strávili sme tam dva dni, kedy sme si čítali scenár a bavili sa o tom, ako a kde budeme točiť. Lokácia bola tak bohatá a
zaujímavá, že sme sa na tomto jednom dvore rozhodli natočiť celú “dedinu” celý Ťapákovský svet. Rasto režisér a scenárista (a producent) v jednej osobe, potom prepísali celý scénar, ktorý sa adaptoval na toto prostredie a jeho možnosti.
Ty ako vyštudovaný divadelný scénograf, preniesol si si niečo z divadla do filmu? - resp. dá sa povedať, že filmy na ktorých pracuješ sú do istej miery divadelné alebo sú to dva úplné odlišné svety a nezlučiteľné prístupy?
Myslel som si, že divadlo a film sú iné svety a treba k nim pristupovať odlišne. Rasťo mi toto leto ponúkol nový pohľad. Teraz vidím film na spektre Mélièsovsko-Lumierovskom. Ten Méliès mi je bližší a myslím, že je bližší aj divadlu=).
Ty ako pezinčan, vieš si predstaviť, že by bola scénografia sú časťou bežného života - verejného priestoru - aj v našom meste?
Scénografia je neustálou súčasťou našich bežných životov. Niekedy viac, niekedy menej. Niekedy kvalitnejšie, niekedy menej. Pamätám si Pražské Quadriennale (medzinárodná výstava scénografie v Prahe), na ktorej Estónsko dostalo zlatú medailu. Prezentovali fiktívnu politickú stranu, ktorú na tento účel založili. Kostýmy, scéna, svetlo, protokol (réžia). Scénografia nie je (len) estetizovanie nejakého priestoru. Je to trochu komplikovanejšie a pre lepše porozumenie sa tým treba trochu zaoberať, nakoniec je to päťročné štúdium na vysokej škole. =) Priblížim to viac v hodine a pol ktorú nám Paffíčko vyhradilo.
Zdroj: web Ateliéru scénografie